به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ در یکی دو هفته ای اخیر چند مدل خودرو از شرکت بهمن خودرو و کرمان خودرو در بورس کالا عرضه شده است و قرار است به زودی سایر خودروها هم در بورس عرضه شوند، زیرا پیش از این شرکت سایپا از آمادگی خود برای عرضه شاهین در بورس کالا خبر داده بود.
بسیاری از کارشناسان پیش از این نسبت به عرضه خودرو در بورس واکنش مثبت نشان داده بودند، زیرا معتقدند این مساله منجر به فروش خودرو با حاشیه ای تا ۱۰ درصدی از بازار خودرو می شود و اثر آن کاهش زیان خودروسازها در بلندمدت خواهد بود و این موضوع بالطبع روی معاملات سهام خودروسازها هم اثر می گذارد.
اثر مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار
مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به اینکه سابقه نشان می دهد شرکت هایی که دارای کالاهای استاندارد پذیری بوده که قابلیت انبارداری داشته و در بورس کالا معامله کرده اند مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار به جیب سرمایه گذاران واریز شده نه دلال ها، گفت: در حال حاضر معاملات در رینگ بورس حکایت از این دارد که اگر محصولی وارد جریان قیمت گذاری دستور در بورس کالا هم نشوند سود معاملات به سهامداران می رسد، برای نمونه قبل از قطعی برق سیمانی ها با عرضه در بورس کالا باعث شدند التهاب این بازار در بیرون کاهش یابد و از طرف دیگر اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد با نرخ های بورس کالا به نفع سهامداران شد.
دلبری با بیان اینکه در شرایط کنونی قیمت گذاری دستوری برای محصولات ایرانخودرو و سایپا وجود دارد که زیان ساز است اظهار کرد: عرضه محصولات آنها در بورس کالا مثبت ارزیابی می شود، زیرا در صنعت خودرو در سال ۹۹ حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان زیان ساخته شد و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان زیان تحمیل شد و بیشتر از دو برابر همین عدد سرمایه وارد جیب دلال ها شده و به نوعی می توان گفت که قرعه کشی خودرو تعرض منافع دارد، زیرا خودرو به برخی جاها مانند مجلس با قیمت دولتی داده می شوند که جزو سهامداران خودروسازی ها نیستند و این به زیان سهامداران است.
او با تاکید بر اینکه معامله ۲۰۰ خودرو در بورس کالا منجر به تحولی در معاملات سهام گروه خودرو نمی شود، گفت: در شرایط کنونی فاصله قیمتی که بین بورس کالا و بازار وجود دارد این است که در بورس کالا ۱۰ درصد ارزانتر از بازار آزاد است و از طرف دیگر معامله در بورس کالا گرانتر از قیمتی است که به عنوان عرضه در قرعه کشی اعلام می شود، به همین دلیل باید زمان بدهیم تا اثر عرضه خودرو در بورس کالا نمایان شود که به طور قطع در صورت های مالی فصلی و سالانه شرکت ها بیشتر اثر خود را نشان می دهد.
دلبری با تاکید بر اینکه بازار منتظر انتشار گزارش های ماهانه شرکت ها است، گفت: به طور قطع در گزارش دوازده ماهه شرکت ها خبر خیلی مثبتی قلمداد نشده و بازار به صورت منطقی و متعادل حرکت کرده و از آنجایی که در گزارش های یک ماهه فروردین اتفاق خاصی نیفتاده، اگر در گزارش های اردیبهشت هم خبر مثبتی نباشد به دلیل اینکه قطعی برق در خرداد ماه اجرا می شود احتمالا اثر منفی روی بازار بگذارد و این مساله روی همه گروه ها تاثیر خواهد گذاشت.
این کارشناس بورس با تاکید بر اینکه در سه ماهه گذشته گروه خودرو حدود ۱۷ درصد بازدهی مثبت داشته است، گفت: در هفته های اخیر بازار سرمایه منفی شده است و این مساله هم روی گروه خودرویی هم تاثیر گذاشته و نباید انتظار داشته باشیم چون چند خودرو در بورس کالا عرضه شده با وجود اینکه شاخص منفی است گروه خودرویی مثبت باشد. حالا باید دید در ادامه واگذاری تودلی های دو خودروساز دولتی چه اثری بر معاملات نمادهای مربوط به این دو خودروساز خواهد گذاشت.
او با تاکید بر اینکه سهام عدالت استانی ها به زودی بازگشایی می شوند و می توانند روی شاخص ها تاثیر بگذارند، گفت: با توجه به اینکه برخی گروه ها مانند مس و روی از بازار عقب مانده اند و احتمالا با آغاز رشد این گروه ها و نمادها شاخص مثبت می شود این موضوع می تواند اثرات مثبتی بر گروه خودرویی و بازار بگذارد.
دلبری با تاکید بر اینکه دولت پیش از این عوارض صادرات بر کالا را وضع کرده بود و اثر منفی بر بازار داشت، گفت: اثر این خبر منفی شدن برخی گروه ها مانند فلزی ها و شیمیایی ها بود، اما بعد از اینکه قیمت های جهانی این محصولات کاهش پیدا کرد دولت مجبور شد عوارض صادراتی را اصلاح کند، از طرف دیگر در شرایط کنونی موضوعی که وجود دارد بحث مالیات بر شرکت های صادراتی است که این مساله می تواند متفاوت از بحث عوارض تاثیر منفی بر معاملات برخی گروه ها داشته باشد، حالا باید دید با حرکت به سمت فصل گرما و سهمیه بندی برق و ... چه تغییراتی در معاملات بازار به وجود می آید.
نظر شما